Asi nastal čas vynést na světlo to veřejně známé tajemství. Pokud se
dnes rozhodnete zařídit si své vlastní rádio, pak v rámci výprodeje použité
profesionální techniky seženete na internetu prakticky cokoli a víceméně za pakatel.
Prodejci obvykle nemají problém se zasíláním přímo do ČR. Prosím, netlačte se a
nikam nespěchejte, tento výprodej už totiž nikdy neskončí a na všechny se dostane.
Úvodem si zodpovězme otázku, proč se provozovatelé vysílání začali zbavovat
funkčních vysílačů a dalších komponent? Třeba je to tím, že už končí éra FM
a přichází DAB. No dobře, to už není vtipné. Samozřejmě na to DAB nemá žádný
vliv. Počet FM vysílačů narůstá. Ale zároveň klesá počet provozovatelů.
Představte si situaci, kdy se několik původních stanic sloučilo do jedné, k tomu
ještě chcete pár vysílačů přidat, někde třeba chcete prohodit frekvence nebo
změnit výkon, a všechno má mít stejný zdroj modulace a má tam být jednotný
dálkový dohled. Přitom vám na polovině vysílacích lokalit běží nějaký starý
šrot, co kus to originál, nikdo už tomu pořádně nerozumí, v racku už není místo
a problémy jen přibývají. Nakonec zjistíte, že vyjde levněji nakoupit nějakou
unifikovanou řadu nových vysílačů, a to staré vybavení rozprodat. A to je dobrá
zpráva pro nás.
Ke koupi vysílače mohou vést různé důvody, které tady ani není potřeba
všechny podrobně rozebírat. Kromě klasické potřeby "zavysílat si",
obohatit pořádání kulturních a společenských akcí, se může jednat i o účely
související s výkonem povolání, výukou, dále různé sběratelské účely, a v
neposlední řadě existují i lidé, kteří FM vysílač považují za součást
survival vybavení. Tak si pojďme poskládat rádio, hezky po jednotlivých komponentech.
Upozornění!
Abyste v České republice mohli provozovat vlastní rozhlasové FM vysílání,
potřebujete k tomu vysílací licenci. V případě neoprávněného vysílání vám
hrozí přinejmenším pokuta, zejména pokud se ke všemu přiznáte. |
Rozhlasový FM vysílač
Začneme tím nejdůležitějším, a to je samotný FM vysílač. Je to možná
paradox, ale koupit FM vysílač je celkem snadný úkol, a ani za to není nutné vysypat
příliš peněz. Je to tím, že výběr je takřka neomezený, použitelné zařízení
seženete za 400 EUR, od 600 EUR už máte solidní stroj. Před 20 lety by vás ta samá
bedna, s přihlédnutím k typické výši mzdy, vyšla možná na 50násobek (a tak jsme
si vysílače raději stavěli sami). Je ovšem potřeba být trochu v obraze a nekupovat
zbrkle hned první kus jen proto, že je to levné.
V zásadě můžete zejména u starší produkce narazit na dva typy zařízení,
vysílač (transmitter) nebo budič (exciter). Obvykle je jediný rozdíl v tom, že
budič má výkon do 50 W. Předpokládá se, že budič typicky nebude připojen přímo
na vysílací anténu, ale bude zdrojem signálu pro zesilovač. V reálu není problém
(s výjimkou speciálních sestav) zapojit budič přímo na anténu, pokud je vybaven
alespoň základním měřením PSV (hledejte zkratky SWR či FWD a REF). Největší
výběr je dnes právě v oblasti zařízení do 50 W, přičemž je jedno, zda tomu
budeme říkat vysílač nebo budič. Uvedený výkon z dobrého stanoviště obstojně
pokryje menší krajské město. Vyššího výkonu lze variabilně docílit přídavným
zesilovačem.
Nyní je potřeba vyřešit určité dilema. Je lepší koupit starší použitý
vysílač nebo za podobné peníze vzít nový z Číny, případně nějaký low-cost z
evropské produkce? Odpověď není jednoznačná a záleží na předpokládaném účelu
použití:
Pokud hledáte zařízení s malými rozměry, nechcete řešit, jak to uvnitř
funguje, nemáte zvláštní nároky na kvalitu zvuku, případně nehodláte dokupovat
další komponenty, tak i s některými čínskými vysílači uděláte dobré
pořízení. Rozhodně si ale dobře projděte reference prodejce a recenze a dokumentaci
výrobku. Pokud narazíte na pochybnosti, běžte od toho. Při výběru se vyhněte
smetištím typu AliExpress, ten si ale prohledejte, zda tam náhodou vámi vybraný
výrobek neprodávají za zlomek ceny, což je neklamná známka toho, že to bude odpad.
Raději ještě jednou polopaticky: vysílací vybavení se nekupuje na AliExpressu.
Nečekejte, že za tisícovku dostanete kvalitní výrobek, nanejvýš starou hobby
konstrukci okopírovanou z internetu, a ještě okopírovanou s chybami. Naše laťka je
nastavena výš.
Pojďme tedy zpět k pořízení staršího použitého profi vysílače. Tato varianta
většinou vychází o něco lépe. Jinými slovy, za stejné peníze dostanete více
muziky, ovšem i více práce. Mějte na paměti, že takové zařízení bude těžké,
objemné, omlácené, často bez integrovaného stereo kodéru, a vždy budete potřebovat
ještě další bednu, která zajistí zpracování zvuku. Na druhou stranu, pořád to
bude důstojný profesionální výrobek prověřený časem, zkonstruovaný lidmi,
kteří týden předtím nedělali kuchaře a před měsícem realiťáka (nadsázka).
Modely s LCD displejem už obvykle mívaly pokročilejší elektronické řízení, což v
praxi znamená, že jste si mohli nastavit třeba limit pro odražený výkon (výkon od
nepřizpůsobené antény zpět k vysílači), načež vysílač plynule upravoval
vysílací výkon tak, aby se dostal přesně k nastavenému limitu. Tohle je mimochodem
něco, co ani nové low-cost vysílače obvykle neumí.
Starší vysílač bude vyžadovat základní kontrolu vnitřku krabice, výměnu
ventilátoru, lze doporučit i proměření některých parametrů, dle individuální
dostupnosti měřicího vybavení. Se zárukou většinou nepočítejte, což ale
neznamená, že byste měli mít přehnaný strach z toho, že by vysílač přišel zcela
nefunkční. Za prvé, neopravitelné kusy se rovnou vyhazují, protože cokoli jiného je
jen práce navíc, a za druhé, prodejci jsou většinou lidi z oboru, vysílač ještě
před odesláním vyčistí a vyzkouší a nemají potřebu dělat si ostudu pro pár
stovek Euro.
V každém případě platí, že pokud vysílač nemá sloužit jen jako hračka s
pochybnou kvalitou a bez možnosti rozšiřování, vždy si ohlídejte, aby byl vybaven
vstupem MPX, potažmo SCA s plnou šířkou pásma 0 až 60 kHz. Bohužel to zejména u
čínské produkce není samozřejmost. Vysílač bez MPX vstupu není vysílač, je to
pouhý mrzák. Kdysi něco takového podvodníci prodávali i u
nás v ČR, mělo to hezkou krabičku, ale uvnitř byl jen obyčejný FM transmitter do
auta se zesilovačem signálu. Takže takto nízký standard opravdu není potřeba.
A pozor, riziko nízké kvality už dnes nepředstavují jen vysílače přímo z Číny.
Když se podíváte do útrob zcela nových vysílačů od některých rychlokvašených výrobců
ze Západu, tak uvnitř najdete zase jen Čínu, nehledě na závažné nedostatky v montáži a v softwaru.
U vysílačů je obecně velmi vhodná možnost nastavení výstupního výkonu. Vysílač by
dále měl být vybaven teplotní ochranou. Všímejte si možností napájení (síť
nebo DC 12, 24 či 48 V). Preferujte vysílače, které kromě vstupu MPX mají i vstup SCA či RDS.
U vysílačů s integrovaným stereo kodérem vyžadujte i výstup MPX nebo v nouzi
minimálně pilotního tónu. Pokud má vysílač alespoň základní indikaci
frekvenčního zdvihu (úrovně vybuzení), je to další plus. Nízkoprofilové
vysílače do racku v rozměru 1U, které mají malý ventilátor v předním či zadním
panelu, často dělají značný hluk, nelze je mít přímo ve studiu.
Zvukový procesor
Připojit vysílač rovnou na výstup z mixážního pultu je obecně nepřípustné.
Určitou výjimkou jsou novější low-cost kompaktní vysílače, které to obvykle
umožňují, protože základní a velmi primitivní zvukový procesor bývá integrován.
Problém je, že nikdo pořádně neví, jak tento procesor pracuje, jaký byl jeho
původní účel, chybí jakákoli dokumentace k jeho nastavení, chybí popis parametrů.
Celé je to jakási loterie, ve které v případě výhry můžete mít kvalitní zvuk
bez překračování povoleného zdvihu, ovšem v praxi s tím moc nepočítejte. Pokud v
menu vysílače narazíte na korekce basů, výšek apod., tak vězte, že takový balast
tam vůbec nemá co dělat a je to důvod k pochybnostem. Nejlépe použijte vstup MPX a
separátní stereokodér a zvukový procesor. Toto je právě výhoda MPX vstupu -
můžete různě kombinovat jednotlivá zařízení, jen nastavíte správnou úroveň
signálu.
Externí vysílací zvukové procesory jsou stále svým způsobem výjimečným kusem
hardwaru, a tak si stále drží svou hodnotu. I za starého jetého Orbana zaplatíte
víc než za všechno ostatní vybavení dohromady. Nabízí se tedy otázka, co s tím:
Samotný stereo kodér, který "vyrobí" signál MPX, se za rozumné peníze
sehnat dá. Dobře funguje i toto zapojení. Ale tím jsme se o moc
dál neposunuli. Pořád je potřeba zajistit kompresi dynamiky, preemfázi a ořez
signálu. To jsou minimální požadavky. Pro lepší pocit z poslechu přidejme i různé
formy normalizace zvuku, sjednocení basů, prostoru atd. Celkovým výčtem bychom se
snadno dostali nad rámec tohoto článku.
Je pravdou, že zpracování zvuku dnes z velké části uděláte i softwarově
přímo na odbavovacím PC. I tu preemfázi lze nahradit prostým ekvalizérem. Co ale
rozhodně na PC bez speciální zvukové karty neuděláte, stejně tak ani na různých
studiových zvukových procesorech, je kvalitní ořez signálu, aby neobsahoval překmity
a tím byl za všech okolností dodržen povolený zdvih. Řešení naštěstí existuje.
Pokud nemáte k dispozici ani ten nejobyčejnější zvukový procesor určený přímo
pro FM vysílání, postavte si toto zapojení a zařaďte jej
mezi finální zdroj zvuku a stereo kodér. I přes svou jednoduchost to pořád funguje.
Hlídání modulačního výkonu (relativního výkonu signálu MPX) řešit nemusíte.
Jednak je to v tom našem českém pojetí hovadina, a ani se nenajde nikdo, kdo by
vás za to ocenil. Zdvih si ale ohlídejte.
RDS kodér
Stanice bez RDS by byla znevýhodněna při vyhledávání frekvencí a pro posluchače
by byla výrazně méně atraktivní. Pokud funkční RDS kodér není integrovaný
přímo ve vysílači, vezměte kodér z produkce Pira.cz. Nejde o
reklamu, ale o eliminaci mnoha slepých cest. Problémem starých použitých RDS kodérů
bývá zejména nepodporovaný komunikační protokol, absence funkce RT+, atd.
Vysílací anténa
Anténa je něco, čím můžeme výsledek naší snahy dotáhnout k dokonalosti, anebo
také dokonale pohřbít. Nabídka použitých profi vysílacích antén není příliš
pestrá, a tak nezbývá než být trpělivý. Tady už nějaké náhražky nemají vůbec
místo. Amatérská stavba je sice možná, ale pracná a snadno uděláte chybu, kterou
ani nemusíte zjistit. Lze doporučit některou z běžných 3prvkových vysílacích
antén, které dobře pokrývají velkou část FM pásma a mají zisk kolem 5 dB. Takové
antény vyráběla řada výrobců a průběžně se dají sehnat. Směrový účinek je
obvykle spíše pozitivem. Uvedený zisk znamená, že s vysílačem 50 W bude vyzářený
výkon 150 W, to je více než je běžný výkon lokálních vysílačů.
Vysílací antény jsou mnohem robustnější a hmotnější než na co jsme zvyklí z
příjmu rozhlasu. Není divu, kromě velkého výkonu musí snést i extrémní
klimatické podmínky. Vysílací anténa musí být nainstalována tak, aby měla výhled
do okolí. Oni to všichni dávají na kopce a vysoké budovy z nějakého důvodu. S
anténou v údolí nepropálíte kopec ani s výkonem 1 kW, to je vyzkoušeno. V
utopených lokalitách nemá smysl vysílat velkým výkonem. Velký výkon se využije
pouze u antén instalovaných v odpovídající výšce.
Koaxiální kabel
K propojení vysílače (popř. zesilovače) a antény slouží koaxiální kabel o
impedanci 50 ohmů. Zakončení je většinou konektory typu N. Pokud uvažujeme výkony v
desítkách či menších stovkách wattů, potřebujeme odpovídající typ kabelu. Tady
už opravdu nejde použít RG58 s různými redukcemi. Nevhodně provedené spoje se
hřejí, čímž ještě více degradují. Dříve se používal kabel RG213, ale jeho
sláva už pomíjí, nehledě na otravnou práci s konektory. Z nových kabelů se
osvědčil typ CNT-400, který má poloviční cenu a dokonce i poloviční útlum. K
němu se též prodávají konektory, které jsou vyrobeny přímo na míru pro tento
kabel a stačí jen dodržet postup a konektory našroubovat. Bez speciálního vybavení
a bez pájení. Tyto konektory sice stojí raketu, ale vyplatí se to.
Zesilovač výkonu
Pokud výkon vysílače nestačí k dosažení požadovaného pokrytí, použijeme
zesilovač. Typicky tak z nějakých 5 W vykouzlíme třeba 250 W. Jak prosté.
Skutečnost ale tak jednoduchá není. Především je potřeba myslet na to, že
zesilovač je další bedna navíc. Další propojování, další náklady, možná i
další nastavování. Proto je obecně lepší koupit rovnou výkonnější vysílač,
zejména v případě, kdy se vůbec nepředpokládá provoz s malým výkonem a jeho
větší rozměry tak nebudou na překážku. Případně lze sehnat už hotovou a
vyladěnou sestavu vysílače a zesilovače.
Zesilovač je v provozu takový otloukánek. Nikdo se s ním nemaže a vytrpí si
nejvíc. Proto se připravte na to, že použité zesilovače bývají ve špatném stavu.
Člověku bez zkušeností proto nelze jeho pořízení doporučit, resp. když už to
jinak nejde, tak je v takovém případě asi lepší poohlédnout se po čínské
produkci.
V příštím pokračování koupíme, zrepasujeme a zprovozníme použitý 300W
zesilovač.
Na závěr pár příkladů použitého vybavení, včetně orientačních cen (v roce
2023). Samozřejmě není vyloučeno, že v individuálních případech lze některé
kusy získat i za odvoz. Upozorňujeme, že jde pouze o ukázku z nabídek internetových
prodejců, jakýkoli prodej nejsme schopni zprostředkovat.
Všechny články:
Vysílač ze second handu — nový trend na pirátské scéně?
FM zesilovač 300 W: 1. díl — Od převzetí k prvnímu zapnutí
FM zesilovač 300 W: 2. díl — Zpět do služby
FM zesilovač 300 W: 3. díl — Výměna napájecího zdroje
|