Vážení čtenáři, u příležitosti uplynutí 20 let od
založení tohoto webu jsme pro vás připravili rozhovor s jeho autorem, kterým je
dlouhodobý nadšenec do rádia a radiotechniky, Ing. Jan Kolář. Vzpomeneme na 90.
léta, s vysokou mírou otevřenosti zhodnotíme stav rozhlasového vysílání v České
republice a nevynecháme ani digitální rozhlas DAB a některá technická vylepšení FM
rozhlasu. Debata probíhala v příjemném prostředí u dobrého piva, a naznali jsme, ze
by mohla zaujmout i vás. Zvídavé otázky kladl Marek Hron, rozhovor byl redakčně
upraven a zkrácen.
Asi není tajemstvím, že název "Pira" vznikl z
počátečních písmen slov pirátské rádio. Web byl vlastně původně spjatý s
tímto fenoménem. Pojďme tedy nejdříve rozebrat právě tento typ rádií a jejich
vývoj u nás.
Pirátské vysílání v tom původním slova smyslu, o kterém se teď
budeme bavit, má dlouhou tradici a celosvětově bohatou historii. Striktně vzato,
vlastně mnohdy představuje historický počátek nějakého druhu vysílání, protože
pirátským vysíláním rozumíme takové vysílání, které není provozováno na
základě platné legislativy. A legislativa je vždycky pozadu oproti technickému
pokroku nebo trendům ve společnosti. Takže takto bychom to mohli popsat z toho
nejobecnějšího pohledu. Zároveň tím dávám jasně najevo, že by nebylo správné
považovat pirátské rádio za něco, co je v každém případě negativním jevem. Dnes
už se málo ví, že první soukromé stanice, které u nás vznikly na počátku 90.
let, vysílaly pirátsky. Jejich vysílání bylo legalizováno až později, jak se na
základě jejich zájmu o vysílání vytvořila legislativa. Tvorba legislativy je ale
nekonečný proces, neexistuje žádný definitivní stav, proto i pozdější výskyt
pirátských rádií může být legitimním jevem.
Jen aby se teď někdo nevyděsil. Bylo by tedy v pořádku,
kdyby si každý vysílal co chce bez jakékoli kontroly a regulace?
Nebylo. Ale vezmeme to postupně. Důležité je to slovo
"každý". Aby někdo dostal signál svého rádia do éteru, k tomu vždycky
vedla docela zdlouhavá cesta, bylo potřeba nějaké úsilí, vybavení i znalosti.
Takže na rozdíl od jiných věcí tohle nikdy nemohl dělat skutečně každý. To si
myslím, že je výhoda. Určitě existovala rizika, že někdo třeba bude vysílat
nezákonný obsah nebo bude svým vysíláním rušit jiné stanice. Ale podobné riziko
najdeme u spousty, možná u většiny jiných činností. Člověk může mít namísto
rádia zálibu třeba v jízdě na motorce, létání nebo chovu krokodýlů. Je tam to
riziko menší? To prostě není moc silný argument. Když to někdo přežene, tak
udělá průšvih, a je asi jedno, co dělá. Jsou země, kde pochopili, jak některým
rizikům alespoň částečně předcházet - zkrátka tu činnost legalizovali a
zároveň stanovili pravidla. Tím se dostávám k tomu, proč u nás vznikalo tolik
pirátských rádií, nebo spíše k jednomu z těch důvodů. Tady se totiž na počátku
90. let narychlo utvořily zákony, které regulují soukromé rozhlasové vysílání, na
základě přání několika málo provozovatelů, a tím to víceméně skončilo. Pak
už se neřešilo, že je to nedokonalé, nedodělané a dalo by se říci
diskriminační. Za celé desítky let už se v tom neudělal skoro žádný pozitivní
posun. To, co se tady tenkrát uplácalo, zůstalo až do dneška.
Určitě se k tomu ještě dostaneme. Dá se nějak dopátrat,
kolik pirátských stanic u nás vlastně vzniklo?
V podstatě po celá 90. léta tady vznikalo dost pirátských rádií.
Jejich provozovatelé to dělali ze dvou důvodů. Buď proto, že nezískali vysílací
licenci, nebo proto, že o takový proces za těch podmínek ani nestáli, prostě je ani
nelákalo zkusit to legálně a zakládali si na ilegalitě a tím i na naprosté
volnosti, co se týká obsahu. Většina stanic byl asi ten druhý případ. Pokud bychom
se měli bavit o konkrétních číslech, tak můj konzervativní odhad je, že takových
stanic mohlo být několik stovek, samozřejmě za celou tu dobu, nikoli v jeden okamžik.
To je ale fakt jenom odhad, nikdo to neumí přesně spočítat, mnohé stanice vysílaly
jen u nějaké příležitosti, pár dní, a zase zanikly. Některé vysílaly pravidelně
celé roky. Stejně pestré to bylo i po stránce personální. Byly tu stanice
provozované jednotlivci, i rádia čítající hodně přes desítku lidí, s
profesionální technikou, sponzory, telefonní linkou do studia, zkrátka se vším
všudy.
Jak se na tohle dívaly instituce jako třeba ČTÚ?
Tak ČTÚ, pokud je mi známo, neprováděl nějaký systematický
dohled nad tím, jestli někde nějaké rádio vysílá pirátsky. Jelikož takové
stanice měly menší pokrytí a jejich vysílání neprobíhalo nonstop, tak by to bylo
dost obtížné a neefektivní. Když už ČTÚ nějaký případ řešil, tak to obvykle
bylo na základě bonzu od místní komerční stanice. To mimochodem hezky ukazuje, že
pirátské vysílání bylo atraktivní a ty stanice měly celkem oprávněnou obavu, že
jim to bude brát posluchače. Také jim nebylo po chuti ukazovat lidem, že rádio se dá
dělat jinak. Vždycky se z těch kruhů ozývaly hlasy, že nekomerční nebo neziskové
rádio je špatné nebo že to nemůže fungovat. No pravda je taková, že lidé, kteří
to opravdu dělali, tak vědí, že to bylo dobré a že to fungovalo, a to i v rámci
těch omezených možností.
Co k tomu ty provozovatele vedlo, že tomu věnovali svůj čas
a prostředky a ještě riskovali pokutu?
Většina pirátských stanic vznikla tak, že to bylo nějak spojené
se zájmem o elektroniku a radiotechniku, bylo to hobby, a postupně se tam asi přidala
nějaká chuť zkusit něco nevšedního, o čem se oficiálně nepsalo a co nebylo
pokryté nějakými zaručenými recepty. Jo, uvědomme si, že se bavíme o 90. letech a
přelomu tisíciletí, kdy internet byl v začátcích a neexistovaly žádné služby,
jak je teď známe, jako třeba streamování videa nebo ty různé asociální sítě.
Vysílání vlastního rádia byl skvělý a účinný způsob, jak oslovit spoustu lidí
v okolí, a to bylo velmi silné lákadlo. Dokonce tak silné, že o něj měli zájem i
lidé, kteří technice moc nerozumněli, ale zase uměli tvořit obsah, se kterým by
třeba na komerčních stanicích nebyli žádoucí. Takže nebylo výjimečné, že se
dalo několik lidí dohromady, každý něčím přispěl a společně provozovali
vysílání. Zlatá éra pirátského rádia u nás byla někdy kolem roku 2000, možná
až do roku 2005. Pak se to pomalu začalo lámat, přišly nějaké společenské změny,
přišly nové technologie, média jako celek od té doby prožívají zásadní proměnu.
V téhle souvislosti řeším jednu věc, zda má dnes ještě
smysl dělat legálně nějaké místní rádio?
Před 15 lety by ta odpověď zněla trochu jinak než dnes. Já nechci
nikoho děsit ani odrazovat, takže ano, může to mít smysl, pořád to jde. Ovšem jsou
tu nějaké předpoklady, které jsou dost omezující. V první řadě zapomeňme na to,
že by se na tom dalo zbohatnout. Potřebujeme hromadu času a vlastních peněz, či
alespoň nějakého trpělivého sponzora. Potřebujeme také partu spolehlivých
nadšenců, kteří to budou dělat, ačkoli ne vždy dostanou odpovídající honorář.
A to je pořád ještě málo, to vysílání by takhle samo o sobě moc dlouho
nevydrželo. Potřebujeme totiž i know-how, znalost místního prostředí a
nepodceňovat některé profesionální postupy při stanovení a oslovení cílové
skupiny, při sestavování programu atd. Ta doba, kdy stačilo jen zapálení pro věc a
všechno nějak fungovalo samo, už je opravdu pryč. Skloubit všechno uvedené dohromady
je velký problém, protože to úsilí se dá s daleko viditelnějším výsledkem
vložit do něčeho jiného, a to se také děje. Na druhou stranu, a ono to spolu
souvisí, je tu dnes dost velká šance na nějakou vysílací licenci dosáhnout, za
předpokladu, že existuje volný kmitočet, nikdo už nedělá obstrukce jako dřív,
nepřihlásí se tucet zájemců jako dřív.
Dobře, tak se teď vrátíme k tomu počátku 90. let. Co
vlastně rozhodlo o dalším směřování prvních soukromých stanic?
Snad mi to nikdo nebude mít za zlé, když uvedu příklad pana
Fleischmanna, bývalého ředitele rádií Frekvence 1, Evropa 2 a několika dalších.
Když to tady na počátku 90. let začínalo, tak ačkoli prý tehdy neuměl promluvit na
mikrofon, byl to odborník, který měl naprosto jasnou představu o tom, jak rádio
přetavit v peníze. On razil heslo, že rádio jako médium je striktně jenom byznys.
Samozřejmě to není pravda, ale stalo se z toho tak silné dogma, že už se tady jiný
pohled vůbec nepřipouštěl. On si tuto svoji představu dokázal prosadit, vepsat do
zákonů a nutno říci, že v případě těch dvou stanic také úspěšně zrealizovat.
Zatímco jiní v tom porevolučním nadšení najednou nevěděli kudy kam, tak
Fleischmann se v tom rychle zorientoval. Někdo říká, že to bylo dopředu
připravené, no nevím. Každopádně jsme se stali světově takovým skoro až
unikátem, kde se rozhlas rozdělil pouze na dva tábory - tzv. veřejnoprávní a
komerční, ve smyslu vysílání výhradně za účelem finančního zisku. Tady nikdy
neexistovala možnost, která bývá vidět v zahraničí, že by svoje rádio mohl na FM
provozovat nějaký zájmový spolek, obec, škola, univerzita. I kdyby se to obešlo
nějakou kličkou, stejně by to muselo projít klasickým licenčním řízením a tu
licenci by to nedostalo.
Když vzpomenu na 90. léta, tak ty komerční stanice byly
neuvěřitelným šlágrem, lidé to poslouchali, a i když televize hrála silnější
roli, tak do jisté míry mnozí rádiem žili. Snad nikdo v tu dobu neměl pocit, že by
se to mělo dělat jinak.
Jedna rovina argumentace je, že to tak bylo správně, že komerční
rádia fungovala a že to miliony lidí přitáhlo k poslechu. Jiný pohled ukazuje, že
nedokonalé zákony a permanentní honba za poslechovostí, která by se bez přehánění
dala nazvat drancováním rádia, vyústily v pozdější vyprázdnění obsahu a ztrátu
zájmu o rádio. Myslím, že hodně lidí od rádia navždy odešlo, když se z něho
stal jen kolovrátek proložený reklamou. Když na pěti různých frekvencích byla v
jeden okamžik slyšet ta samá tisíckrát ohraná skladba. Vzpomeňme, jak
křečovitě se rádia začala bránit pouštění skladeb, které předtím neprošly
interním procesem průzkumů a schvalování. Protože neznámá nebo nová skladba by
prý odradila posluchače, tak to vyřešili tím, že točili celé roky dokola pořád
to samé. Ve stejném duchu bylo omezeno i mluvené slovo. Nazval bych to pěstováním
minimálního posluchačského standardu. Jenže k čemu to potom celé je?
A to se mi ani nechce vytahovat další věci, jako je faktická likvidace některých
konkurenčních stanic, které podle toho schématu nejely, nebo oficiální strategie
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání nazvaná "posilování silných",
a pak i další věci, které by byly ostudou i v nějaké banánové republice. O tom ani
mluvit nechci, od toho jsou zde fundovanější lidé, kteří u toho přímo byli. Třeba
se někdy dočkáme slíbené knihy, která poodhalí, jak fungoval český rozhlasový
Klondike. Bylo by to každopádně zajímavé čtení.
Nevýhody FM rádií by přece mohl vyřešit digitální
rozhlas DAB, aspoň tak se o tom mluví.
No výborně, a to je vlastně důvod, proč to všechno zmiňuji. To
je hezké, že máme DAB, ale pořád nemáme tu legislativu a nemáme moc přívětivé
prostředí pro nějaký významný rozvoj rádia. Situace, ve které se dnes rozhlas
nachází, opravdu není dobrá, eufemisticky řečeno. Takže chybí základy, na
kterých by se dalo stavět. Prostě přišel čas a všechno špatné z minulosti se teď
zúčtovalo. Proto jsme s DABem moc nepokročili a vlastně je i problém ho naplnit
obsahem. A je potřeba se dívat ještě o kousek dál. Mluví se o tom, jak udělat DAB
atraktivní pro posluchače, ale mám pocit, že se zapomíná, že aby bylo co
poslouchat, musí být atraktivní také pro provozovatele. A když už DAB, ale i FM,
soupeří s jinými technologiemi, neměly by tam být další zbytečné překážky,
které ty ostatní technologie nemají. Ty podmínky by se měly více sbližovat. Mám na
mysli třeba udělování licencí jednotlivým stanicím. Proč by měl v dnešní době
nějaký státní orgán řešit, kolik kdo bude hrát hudby, jaká bude programová
skladba, jak je na tom ten subjekt ekonomicky, kolik má dluhů, jestli do debaty pozve
zastánce všech názorů a já nevím co. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle je
naprosto absurdní. Doba pokročila. Myslím, že FM spolu s DABem mohou nabídnout víc
prostoru, než kolik se vůbec dá ekonomicky využít, a takové formy regulace by pak
ztrácely smysl nebo ho ani nikdy neměly.
Takže ulevit od byrokracie?
Dát volnost tvůrcům programu a přestat si hrát na to, že
rozhlasové vysílání je něco exkluzivního, protože to už dnes není pravda. Ať
ČTÚ za nějaký poplatek spravuje kmitočty a licence pro provozovatele vysílačů a
vysílacích sítí, a ti ať je komerčně či jiným způsobem nabízí k využití dle
libosti, pokud budou splněny nějaké zákonné požadavky. Stát by vůbec neměl
rozhodovat, kdo vysílá ani co vysílá, pokud to neodporuje zákonu. Jasně, že to
nejde změnit ze dne na den, ale jde k tomu směřovat. Celý ten dosavadní systém
licencí měl původně možná sloužit k tomu, aby ve vysílání byla co největší
pestrost programové nabídky a aby vysílání nemohlo být ovládáno jen pár subjekty.
Realita je taková, že to stejně dopadlo přesně tak, jak jsme nechtěli. Na
jednotlivých stanicích se opakuje pořád to samé, celé je to v rukou několika málo
skupin a navíc ještě důkladně zabetonované. Pak samozřejmě dochází k tomu, že
do DABu se hrne prakticky jen veřejnoprávní Český rozhlas. Jenže kolik stanic by
měl mít? Vždyť už nyní má já nevím kolik, 25 stanic. Řečeno slovy klasika:
Není to málo, Antone Pavloviči?
Jak se tedy u nás bude vysílání v DABu dál vyvíjet? Bude
tato technologie úspěšná?
Aby se DAB stal úspěšným, musí to být masová záležitost. Fakt
je, že jsou země, kde to stihli, že tam dnes mají desítky procent posluchačů na
DABu. Když to trochu přeženu, tak my dnes máme také desítky, ale jednotlivců. V tom
je ten problém. A je to škoda. DAB mohl rozšířit programovou nabídku a poskytnout
víc prostoru na FM pro alternativní programy. Ale s tím se mělo začít nejlépe v
době, kdy fenomén rádia stoupal k vrcholu. DAB existuje přes 20 let. To je v dnešním
běhu událostí strašně dlouhá doba. Už celých 20 let se o DABu píše jako o rádiu
budoucnosti, tím spíš ve mně sílí pocit, že DAB je vlastně minulost. Že je
součástí něčeho, co už je na ústupu. Mladí dnes rádio neposlouchají. Je pro ně
spíše kuriozitou. Oni mají před sebou v telefonu své virtuální světy, ve kterém
rozhlasové vysílání vůbec nepotřebují. Obávám se, že tím je o budoucnosti
víceméně rozhodnuto, i když to samozřejmě může trvat ještě deset, dvacet let.
Takže čas ještě máme, poslední dobou se něco kolem DABu začíná dít, rozšiřuje
se pokrytí, přijímače DAB jsou standardní výbavou v nových autech. Lidé tedy DAB v
nějaké míře poslouchat budou. Dost možná i zcela nevědomky. Prostě přijímač
něco naladí, bude to hrát a člověku bude úplně lhostejné, jestli je to zrovna FM
nebo DAB nebo něco jiného.
Právě o poslechu v automobilu se v té souvislosti hovoří
snad nejvíce. Čím to je?
Rozhlasové stanice, ať už na FM nebo DAB, dnes možná z poloviny
spoléhají na posluchače v automobilech, protože tam jakoby nejde dělat nic jiného
než poslouchat. Ale je to dost vratké, autorádio může být brzy nahrazeno
internetovým připojením, a nebo prostě lidi seznají, že trávit třetinu života
zavřený v autě nebo vyděláváním na auto a jeho provoz není úplně racionální, a
celý tento segment posluchačů půjde do háje. Poslední dobou jsou vidět celkem
výrazné tlaky na utlumení nebo přeměnu automobilové dopravy, očekává se, že
právě dopravu čeká v následujících letech prudký vývoj. Takže do budoucna je ten
trend poslechu v autě v každém případě neudržitelný, a stanice, které nebudou
schopny včas oslovit nové skupiny lidí a patřičně své vysílání provázat s
jinými technologiemi, nejspíš úplně vymizí. Já to vidím i na sobě, když mám tu
možnost pustit si nějakou debatu nebo podobný pořad, volím raději variantu videa, i
když to pak většinu času pouze poslouchám a obraz nesleduji. Jen se třeba podívám,
jak ten člověk vypadá, jak gestikuluje, v tom je také nějaká přidaná infomace, a
tohle mi klasické rádio neumí zprostředkovat. Nemluvě o tom, že čas sledování si
vyberu tak, jak mi to vyhovuje. Rádio nemizí, ale mění se. Odpadají dřívější
technická omezení. Cenou za to je ústup od příjmu pozemního vysílání. Střední
vlny už jsou prakticky odepsané. Zbývá FM a DAB. Hůře je na tom určitě DAB, nikoli
FM, protože DAB tu nemá žádnou tradici.
Vysílání na FM bude jednou ukončeno, nemohla by to být
příležitost pro rozšíření DABu?
Jako že zakáží FM proto, aby se mohl rozběhnout DAB? Ať si
všichni uvědomí, že přece kopeme za rádio, za rozhlas jako celek. Do toho patří
jak FM tak DAB, ty technologie až tak úplně nenahrazují jedna druhou. Pokud to někdo
pojme jako souboj mezi FM a DAB, a to i třeba tak, že bude chtít jednu technologii
uměle zvýhodňovat na úkor druhé, tak to je cesta do pekel. Rozhlas si nemůže
dovolit ztrácet žádné posluchače. Musel někdo zakazovat telegraf, aby lidé začali
používat telefony? Musel někdo zakazovat koňské povozy? Ne, lidé se přirozeně
rozhodli používat novou technologii, pokud ji považovali za lepší alternativu k té
staré. Samozřejmě lze ukončit vysílání na FM nějakým direktivním rozhodnutím,
ale to neznamená, že všichni posluchači přejdou na DAB. To by možná přešli před
20 lety, ale proč by to dělali dnes? Pak je také otázka, co s tím FM pásmem, pokud
ho rozhlas úplně uvolní? Kmitočty po analogové televizi mají využití, byl o ně
zájem pro různé služby. O pásmo FM je zájem minimální. Rozměry antén jsou
příliš velké, jsou tam nějaké sezónní vlivy na šíření signálu, které
způsobují rušení. Nemyslím si, že úplné opuštění FM pásma je na pořadu dne. A
pak je tu ještě jedna věc, která si zaslouží pozornost: Asi každý má doma
nějaké malé analogové rádio, stačí do něj vložit dvě tužkové baterie a mohu
poslouchat několik hodin denně třeba po dobu dvou měsíců. Pořád na ty dvě
tužkovky. Ta pravěká technologie stále v některých ohledech vítězí. Vždycky
může přijít nějaká přírodní katastrofa nebo válečný konflikt, a všechny ty
moderní digitální hračky, které vydrží fungovat sotva dva dny, budou najednou jen
bezcenným kusem elektroodpadu.
Zůstaneme u toho analogového FM vysílání. Občas se někdo
zmíní o nové verzi systému RDS. Jak to s ní je ve skutečnosti?
Takže trochu z jiného soudku: Ano, poslední dobou se hlavně
v zahraničí debatuje o zavedení standardu RDS2. Je to řekněme taková nadstavba klasického
RDS a asi i snaha držet krok s DABem. Od uvedení RDS uběhly už desítky let a
za tu dobu se poněkud změnily standardy nebo požadavky provozovatelů vysílání. Takže když
to vezmu stručně, RDS2 zavádí kupříkladu rozšíření použitelných vysílacích
frekvencí už od 64 MHz, čímž se reaguje na vývoj a obsazení pásma rozhlasu v
některých zemích ve světě. Je tam také zavedeno vysílání textů v kódování
UTF-8, ale to má opět smysl jen pro některé země. Kupříkladu naše háčky a
čárky už jsou i ve starém RDS, pokud to přijímač podporuje. Je tam možnost
přenosu adresy internetového streamu, na který lze přepnout v případě, že se
přijímač dostane do oblasti mimo pokrytí FM signálem. Takže taková obdoba funkce
AF, kde místo alternativní frekvence je adresa streamu. Vypustily se některé
nevyužívané služby, zavedla se možnost přenosu krátkých souborů na dalších
nosných, které jsou přidány k MPX signálu před modulací. Jasně, nebudu zbytečně
zabíhat do technických detailů. Nic z těch nových funkcí asi nemá potenciál
udělat nějakou revoluci. Ale v souvislosti právě s přenosy souborů je tam ještě
jedna zajímavá funkce, a to přenos a zobrazení grafického loga stanice.
Nová autorádia už umí přijímat a zobrazit logo stanice,
která je právě naladěna.
Takhle to funguje při příjmu DABu, který přímo tuhle funkci umí.
Dodnes ovšem není k dispozici rádio, které by to samé umělo při příjmu FM. Ta
věc se má tak, že provozovatelé některých FM stanic si před lety přečetli na
Wikipedii nebo kde, že v RDS2 bude možné přenášet logo i na FM, a od té doby jsou
úplně posedlí představou, že by logo jejich stanice zářilo na displeji autorádia.
To se snad dá pochopit, bylo by to pěkné. Je zajímavé, že v jedné z dalších
verzí konceptu toho nového standardu tahle funkce vypadla, ve finální verzi už zase
je. Jenže je v tom háček, a ne jeden. I když vyhradím celý jeden datový stream pro
logo, což je samozřejmě v určité míře na úkor kvality přenosu vlastní zvukové
informace, tak ta přenosová rychlost je pořád dost nízká a bude trvat typicky kolem
5 minut, spíše více, než se logo načte. Takže jestli má logo přinést nějakou konkurenční
výhodu, když bude posluchač prolaďovat pásmo a hledat novou stanici k poslechu, tak
tohle nebude mít úplně ten efekt. Ano, můžeme přidat další datové streamy, celkem
až tři, a tím ten čas jakoby zkrátit. Jenže pak se úroveň těch nosných musí
snížit, výsledkem tedy bude, že v oblastech horšího pokrytí se logo pro změnu
načte třeba až za hodinu. To si nedělám legraci, je to velmi závislé na bezchybném
přenosu. Ale jasně, jakmile by se logo jednou načetlo, tak už by bylo
vždy k dispozici. Otázka je, zda to výrobci přijímačů budou vůbec
chtít implementovat. Mezitím to někteří výrobci autorádií pojali
jiným způsobem a do paměti autorádia rovnou nahráli loga známých stanic, která
jsou pak zobrazena ihned, podle PI kódu přijímané stanice. Případný update je ale
na uživateli, nebo se to vyřeší aktualizací přes internet. Tím by zas ale padl
hlavní a často jediný důvod pro podporu RDS2. Takže uvidíme. Myslím, že
posluchačům je to stejně fuk. Nikdo nebude unešený z toho, že v době rychlého
mobilního internetu se podařilo na displej přenést nějaký malý obrázek.
Co ještě brání rozšíření RDS2, kromě toho, že pro
něj zatím nejsou přijímače?
Další potíž je legislativní. V telekomunikacích neplatí ono
známé "co není zakázáno, je dovoleno". Právě naopak, provozovatel je
oprávněn vysílat pouze to, co mu bylo výslovně povoleno. Neumím si představit, že
si tam provozovatelé jen tak přihodí další datový kanál. Jednotlivé státy to
budou muset nějak legislativně zakomponovat, musely by se provést nebo přijmout
nějaké oficiální studie, že přidáním dalšího datového signálu nedojde
kupříkladu k rušení jiných stanic. Ta finální norma popisující RDS2, teď nevím
z hlavy její číslo (IEC-62106 - pozn. red.), v některých ohledech není
dotažena do konce, chybí třeba stanovení maximální úrovně modulace nebo
maximální rozdíl úrovní mezi nosnými, tak nevím, jak na základě toho chtějí ten
provoz nechat schválit. Dnes, kdy na všechno musí být tuna papírů a každý má
bobky se pod něco podepsat, pak může být celý proces schválení neadekvátně
zdlouhavý. Zkrátka nad tím vším ještě visí velký otazník, i když to mnozí
vidí jako hotovou věc. Není to tak, v žádném případě. Co ale mohu prozradit, tak
kodéry s podporou RDS2 budeme schopni dodat v průběhu příštího roku. Brzy na tohle
téma uděláme nějakou prezentaci. Teď nechci spekulovat, zda se RDS2 někdy dočká
nějaké významné podpory v přijímačích. Ale ať to dopadne jakkoli, tak tady jde o
to, že někteří provozovatelé stanic, teď myslím hlavně zahraničních, pokud se
rozhodnou pro nákup techniky, budou v čím dál větší míře požadovat, aby už to
mělo podporu RDS2. Možná ji nikdy ani nevyužijí, ale co kdyby náhodou. Zkrátka
kodéry bez podpory RDS2 už nebudou tolik v kurzu.
Využiji příležitosti, když už se bavíme o RDS, co by
ještě stálo za zmínku?
Tak něco, co poslední dobou řešíme: Polemiky se pořád vedou
kolem používání dynamického PS. To je využití, nebo spíše zneužití toho
osmiznakového názvu stanice pro postupné zobrazování různých textů. Myslím,
že s tím přišli Italové někdy před 20 lety, provozovatelé vysílání tím obešli
omezení mnohých přijímačů, které neuměly zobrazit Radiotext, což je ta správná
funkce pro zobrazování textů. Takže je to taková berlička, která v určité době
měla smysl, ale která má bohužel některé negativní efekty. Tím nejméně
nepříjemným je, že posluchač po dobu vysílání textu nevidí, jakou stanici
naladil. Mnohdy ale na displeji vznikne úplný chaos nebo se lidé diví, že se text
zobrazuje místo názvu a přitom u jiné stanice se text zobrazuje ve zvláštním
řádku, a že je to divné a jak je to možné. Provozovatelům bych asi vzkázal
jediné: Prosím vás, už to nepoužívejte. Jenže někdy je to těžké, protože
třeba odbavovací systém umí posílat jenom to dynamické PS, tak to myslím dělal i
populární software Jazler. Ale přece jen už jsme o kus dál, používejte Radiotext a
Radiotext Plus. Hele, to je marné, hned zítra mi někdo napíše, že by chtěl v
dynamickém PS krátká slova zobrazovat po sobě a dlouhá rolovat po jednom znaku nebo
něco takového. Ne, vždyť už to nedává smysl.
Je pravda, že s novými modulačními procesory lze vysílat
vylepšené stereo?
To vylepšené stereo je kódování sterea modulací SSB. To je
princip, o kterém se psalo už v 90. letech nebo ještě dříve, ale tehdy nebylo
technicky snadné to realizovat. Myslím, že ve svých modulačních procesorech s tím
před nějakými deseti lety nakonec přišla firma Omnia. Bohužel je to celé tak trochu
bublina, což se ještě pokusím stručně vysvětlit. V případě klasického sterea se
využívá modulace rozdílového kanálu metodou DSBSC, to je modulace, která vytvoří
dvě postranní pásma, takže ta původní zvuková informace zabírá dvojnásobnou
šířku pásma. V případě modulace SSB se generuje pouze jedno, v tomto případě
spodní postranní pásmo. On je tam trochu přesah, takže je tam i nepatrný kousek toho
horního postranního pásma, ale to není důležité. Všechny existující přijímače
to každopádně zdekódují správně, takže je to zpětně kompatibilní. Představa
byla taková, že se tím zlepší příjem v oblastech, kde dochází k degradaci
signálu vícecestným šířením, tedy odrazem od překážek jako jsou budovy nebo
kopce. Ono se to skutečně kdesi testovalo, a co je důležité, to zlepšení se
nepotvrdilo. Přesněji, někdy to vyšlo lépe a někdy naopak hůře. Nevýhoda také
je, že ta metoda SSB generuje větší zdvih, špatně se regulují modulační
parametry, takže nelze jet nadoraz. A to je k tomu asi všechno. Jenom bych ještě
doplnil, že něco jiného by bylo, kdyby se přijímač uměl přepnout pouze na to jedno
postranní pásmo a to druhé, kde je vlastně jen šum, by odfiltroval. Pak by to opravdu
zlepšilo příjem. Ale takové přijímače se nevyrábí.
26. 10. 2019
|