Hitem roku 2015 v ČR je mono. V současnosti už je kompletně monofonní jedna
komerční celoplošná stanice, několik malých vysílačů privátních stanic, velký
počet lokálních vysílačů Českého rozhlasu, těsně před spuštěním je další
monofonní vysílací síť stejného provozovatele a dosažené výsledky po očku
sledují i jiné soukromé stanice. Co je k tomu vede?
1. Monofonní vysílání na FM - důvody, chování přijímačů
1.1. Proč je mono opět v kurzu?
Že stanice z vlastního rozhodnutí omezí stereofonní vysílání, jsme v jednom z našich článků předpovídali
už v létě roku 2012, v souvislosti s chystaným zavedením limitu modulačního výkonu
0 dBr, ke kterému došlo o pár měsíců později. Uvádím to hned na začátek jako
doklad toho, že mezi zavedeným limitem modulačního výkonu a přechodem části stanic
na monofonní vysílání je zcela zřejmá kauzalita, tedy že tento přechod není
nějakým výstřelkem nebo překvapením, nýbrž logickým a předvídatelným
důsledkem legislativního omezení modulačního výkonu ze strany ČTÚ.
Omezením modulačního výkonu na hodnotu 0 dBr došlo ke zhoršení odstupu signálu
od šumu při příjmu FM rozhlasu i o více než 10 dB. Tím se znatelně zkomplikoval
příjem rádia v okrajových oblastech pokrytí, dále též příjem za jízdy a
příjem na přijímače s prutovou anténou uvnitř budov i v oblastech považovaných za
kvalitně pokryté. Ve starší literatuře lze nalézt minimální požadavky na přijímací
anténu a úroveň signálu pro nerušený stereofonní příjem. Tyto požadavky jsou
dnes splněny už jen ve zlomku případů. Skutečnost, že stereo ještě donedávna hrálo
všude doslova jen na kus drátu, není v žádném případě důsledek náhlé
neplatnosti fyzikálních zákonů, nýbrž zásluha zpracování zvuku v moderních
modulačních procesorech a s tím souvisejícího vyššího modulačního výkonu. Vinou
rozhodnutí ČTÚ je tomu konec.
Je všeobecně známo, že při monofonním vysílání lze dosáhnout přijatelné
kvality příjmu i v podmínkách, kdy je stereofonní příjem pro velký podíl šumu
nemožný. Podrobnější pojednání o důvodech, proč tomu tak je, přesahuje rozsah
tohoto článku, proto jen ve stručnosti:
Obr. 1 - Spektrum MPX signálu.
Nejprve je třeba se podívat na spektrum modulačního signálu (MPX) stereofonního
vysílání. V této podobě jej najdeme na modulačním vstupu vysílače nebo za
demodulátorem v přijímači. Nejnižší frekvence, do 15 kHz, obsazuje součtový
zvukový kanál. Součtový proto, že obsahuje prostý mix levého a pravého zvukového
kanálu. Důvodem tohoto řešení je zejména kompatibilita s monofonními přijímači,
které umí přehrát právě jen součtový kanál. Na subnosné 38 kHz je pomocí
amplitudové modulace s potlačenou nosnou přenášen rozdílový kanál, vzniklý
odečtením pravého kanálu od levého. Stereofonní přijímač si pomocí jednoduchých
operací levý a pravý kanál zase dekóduje zpět, s využitím nezbytné synchronizace
na pilotní tón 19 kHz.
Obr. 2 - Vliv šumu při slabém příjmu.
Z teorie FM modulace plyne, že šum při příjmu narůstá spolu s demodulovanou
frekvencí. Při monofonním příjmu je reprodukován pouze součtový kanál, který je
zatížen šumem méně než kanál rozdílový (viz obr. 2). Svou roli hraje i fakt, že
rozdílový kanál má dvojnásobnou šířku pásma oproti součtovému, výkonová
spektrální hustota užitečného signálu je zde menší, avšak šum pěkně sbíráme
z celého kanálu. Poměr signál/šum je tedy v tomto kanálu vždy podstatně horší.
Stereofonní dekodér tento šum rozdělí do levého a pravého zvukového kanálu ve
stejné intenzitě, ale s opačnou fází. Tento fakt dále přispívá k rušivému
vjemu, neboť šum je subjektivně rozprostřen v prostoru, přichází jakoby "ze
všech směrů", kvůli čemuž je hůře maskován vlastním zvukovým signálem.
1.2. Chování přijímače na hranici příjmu
Na hranici příjmu, tedy na okraji pokryté oblasti, kde již intenzita signálu
neumožňuje plnohodnotný poslech, se přijímače chovají rozdílným způsobem.
Provozovatel rozhlasového vysílání chce obvykle dosáhnout uspokojivých výsledků na
všech typech přijímačů.
Rozhlasové přijímače si z tohoto pohledu můžeme rozdělit do tří skupin:
- Čistě monofonní přijímače
- Stereofonní přijímače bez možnosti včasného přepnutí na monofonní příjem
- Stereofonní přijímače s možností včasného přepnutí na monofonní příjem
Jednotlivé skupiny si rozebereme podrobněji:
Čistě monofonní přijímače neobsahují dekodér stereo, při příjmu
stereofonního vysílání jsou schopné reprodukovat pouze součtový kanál, a to bez
ohledu na kvalitu příjmu.
Stereofonní přijímače bez možnosti včasného přepnutí na monofonní příjem
jsou všechny přijímače, kde příjem nelze jednoduchým způsobem ručně přepnout na
mono a kde automatika přepíná na mono až ve chvíli, kdy už je míra šumu v
reprodukci neakceptovatelná. Často bývá automatika nastavena tak, že přijatelně
fungovala v době, kdy nebyl omezen modulační výkon, stanice vysílaly
"hlasitěji" a šum byl tudíž ještě dobře maskován vlastním zvukovým
obsahem. Přínos monofonního vysílání je u těchto přijímačů na hranici pokrytí
natolik zřetelný, že je z dalších úvah již můžeme vynechat.
Stereofonní přijímače s možností včasného přepnutí na monofonní příjem
umožňují snadno manuálně přepnout na monofonní příjem nebo přepínají
automaticky ještě než začne být poslech příliš rušen šumem. Většina
novějších autorádií dovedla tento proces k dokonalosti. Při slábnoucím příjmu,
kdy začíná narůstat šum v reprodukci, nejprve přijímač plynule zavádí řízený
přeslech mezi levým a pravým kanálem, jakési částečné mono. Jinými slovy
postupně utlumuje rozdílový kanál, který je zatížen šumem mnohem dříve než
kanál součtový. Při dalším slábnutí příjmu, kdy se objevuje šum i v součtovém
kanálu, přijímač začíná plynule omezovat reprodukci vysokých tónů, čímž
dochází i k potlačení šumu. Je-li příjem ještě slabší a stanice se zcela
utápí v šumu, přijímač plynule snižuje hlasitost reprodukce. Tímto postupem se
značně rozšiřuje oblast pokrytí stanic, tedy oblast, kde poslech není provázen
nepříjemným rušením.
2. Výhody monofonního vysílání při limitu modulačního výkonu 0 dBr
Smyslem omezení stereofonního vysílání je vypuštění těch složek modulačního
signálu (MPX), které se v přijímači nepřeměňují na zvuk buď vůbec a nebo jen
omezeným způsobem. Dílčí výkony těchto složek se samozřejmě do výsledného
limitu započítávají, čímž zbývá méně prostoru pro užitečný zvukový signál,
dostáváme horší odstup signálu od šumu a menší pokrytí. Nyní budeme trochu
počítat, přece jsme na technickém webu. Pokud se nechcete zatěžovat výpočtem,
klidně přeskočte na kapitolu 2.3.
2.1. Zvýšení hlasitosti vypuštěním pilotního tónu
Vypuštění pilotního tónu je zajímavé mimojiné z toho důvodu, že pilotní tón
se nijak nepodílí na výsledné hlasitosti vysílání. Slouží pouze k synchronizaci
stereodekodéru v přijímači, ovšem nese určitý výkon, o který je nutné snížit
výkon vlastního zvukového signálu.
Výpočet je celkem triviální, je však potřeba si trochu osvěžit školní
znalosti. Jistě všichni znáte následující vzorečky pro výpočet odporu, resp.
výkonu:
R = U / I
a
P = U . I
Pro sdělovací techniku, kde se nepracuje s hodnotami proudů, potřebujeme ten
třetí, nejdůležitější vzorec, který se paradoxně obvykle neučí, no dá se z
předchozích dvou lehce odvodit, a sice:
P = U 2 / R
Prostě výkon roste s druhou mocninou napětí. Jasně, vždyť to není nic nového.
A teď už v rychlosti:
Frekvenční zdvih pilotního tónu je dle normy 6,8 kHz. Jeho relativní výkon tedy
můžeme spočítat třeba jako 6,8 2 = 46. (Komu to není jasné, ať si zdvih
představí jako napětí ve Voltech, odpor o hodnotě 1 Ohm a výsledný výkon ve
Wattech. Jde nám jen o nalezení poměru výkonů, takže nás nezajímají jednotky ani
převod na efektivní hodnoty napětí.)
Celkový výkon, který máme k dispozici, je dle definice určen výkonem sinusového
signálu, který vyvolá zdvih 19 kHz. Takový výkon odpovídá požadovanému limitu
modulačního výkonu 0 dBr. V praxi ovšem nelze držet vysílání přímo a trvale na
limitu, protože jednak by to znělo divně, ale hlavně by tam nebyla žádná rezerva a
žíznivé hlídky ČTÚ by hned měly plné ruce práce. Také jsme dosud neuvažovali
výkon signálu RDS, který pár desetin dBr "sebere". Řekněme, že se tedy
pohybujeme v průměru na -1,5 dBr. To je fér, ne? Hlavně je to dost blízko realitě.
Takový relativní výkon generuje sinusový signál se zdvihem 16 kHz. A už se chýlíme
ke konci:
Celkový výkon, který je k dispozici pro zvukový signál, pokud nevysíláme
pilotní tón: 16 2 = 256
Výkon, který je k dispozici pro zvukový signál, pokud vysíláme i pilotní tón:
256 - 46 = 210
Rozdíl v decibelech: 10 * log (256 / 210) = 0,9 dB
Vypnutím pilotního tónu tedy vznikne prostor, který dovolí zvýšit hlasitost asi
o 1 dB, při stejném modulačním výkonu. To je možná trochu překvapivě málo, ale
pozor, tím ještě nekončíme.
2.2. Zvýšení hlasitosti vypuštěním rozdílového kanálu L-P
Rozdílový kanál se na výsledné hlasitosti podílí stejně jako hlavní kanál
součtový. Zdánlivě tedy jeho vypuštěním nic nezískáme. Jenže pozor, to platí
jen pro stereofonní přijímač. Monofonní přijímač rozdílový kanál nezpracovává
a energie v něm obsažená je potom zbytečně vyplýtvaná. Teď si jistě řeknete, co
sem zase pletu nějaký monofonní přijímač, když všechny vaše přijímače hezky
umí stereo. Je to prosté. Celou dobu tu řešíme chování přijímače, který se
nachází na hranici příjmu, a v takovém případě je poslech monofonní. Kdo už to
zapomněl, honem si znovu přečíst kapitolu 1.2. Dále samozřejmě platí, že
vypneme-li pilotní tón, nemá žádný smysl přenášet signál v rozdílovém kanálu
L-P, protože bez pilotního tónu je tento kanál pro jakýkoli přijímač
nezpracovatelný.
Rozdílový kanál je to, co dělá poslech skutečně stereofonní, neboť informace v
něm přenášená popisuje okamžitý rozdíl mezi levým a pravým kanálem. Čím více
energie nese rozdílový kanál, tím více je zvuk subjektivně rozprostřen do prostoru.
V rozhlasové praxi i v nahrávacích studiích se postupně ustálil poměr mezi
součtovým a rozdílovým kanálem na hodnotě zhruba 1 / 0,8. Tento poměr je
modulačními procesory udržován, přestože na jeho vstupu může být zrovna
odlišný. Říká se tomu optimalizace stereofonní šířky báze. Jedná se o poměr
napěťových úrovní. My ale pracujeme s výkonem, je tedy třeba tento poměr umocnit
na druhou:
1 2 / 0,8 2 = 1 / 0,64
Takže je to zase podobný postup:
Výkon součtového kanálu před vypuštěním rozdílového kanálu: 1
Celkový výkon, který máme k dispozici: 1 + 0,64 = 1,64
Rozdíl v decibelech: 10 * log (1,64 / 1) = 2,1 dB
Pouhým vypuštěním rozdílového kanálu (např. "monofonizací" zdroje
zvukového signálu již ve studiu) lze zvýšit hlasitost vysílání při monofonním
příjmu až o 2 dB, při stejném modulačním výkonu.
2.3. Shrnutí
Přechod na monofonní vysílání umožní zvýšit hlasitost (dynamiku, odstup
signálu od šumu) celkově o 3 dB (u stanic mluveného slova méně). To je navýšení,
které lze již sluchem dobře poznat, na hranici příjmu obzvláště. Hlasitost je
poté srovnatelná s hlasitostí stereofonního vysílání při limitu modulačního
výkonu +3 dBr, což je hodnota, kterou považuji za téměř optimální. To je jeden z
důvodů, proč za daných legislativních podmínek považuji přechod na monofonní
vysílání za přínosný, samozřejmě pokud to není v rozporu s programovou náplní
vysílání. K tomu se dostaneme hned vzápětí.
Výhody a nevýhody přechodu na monofonní vysílání lze shrnout do následující
tabulky
|
Čistě monofonní přijímač |
Stereofonní přijímač bez možnosti
včasného přepnutí na monofonní příjem |
Stereofonní přijímač s možností
včasného přepnutí na monofonní příjem |
Při
kvalitním
příjmu |
Výhoda:
Zvýšení hlasitosti (odstupu signálu od šumu) až o 3 dB
Nevýhoda:
Žádná |
Výhoda:
Téměř žádná
Nevýhoda:
Pouze monofonní reprodukce |
Výhoda:
Téměř žádná
Nevýhoda:
Pouze monofonní reprodukce |
Při
slabém
příjmu |
Výhoda:
Zvýšení hlasitosti (odstupu signálu od šumu) až o 3 dB
Nevýhoda:
Žádná |
Výhoda:
Naprosto zásadní zlepšení kvality příjmu
Nevýhoda:
Žádná |
Výhoda:
Zvýšení hlasitosti (odstupu signálu od šumu) až o 3 dB
Nevýhoda:
Žádná |
Za nevýhodu monofonního vysílání, která však souvisí s obsluhou přijímače,
nikoli se zvukovou reprodukcí, lze považovat absenci indikace příjmu stereo. Ta je
posluchačem mnohdy chápána obecněji jako indikátor správného naladění stanice.
Jedná se však o dočasný nedostatek, za kterým je pouze zvyk z doby, kdy ještě byly
všechny stanice stereofonní, a který s jistotou odezní s přechodem dalších stanic
na monofonní vysílání :o)
3. Mono versus obsah vysílání
Zatímco doteď jsme si víceméně vystačili s kalkulačkou, při hodnocení vlivu
monofonního vysílání na programový obsah a subjektivní kvalitu vysílání se
dostáváme do oblasti, kde vstupují do hry individuální preference každého
posluchače a kde občas vládnou i silné emoce (dle mého názoru zbytečně).
Především je třeba odmítnout tvrzení, že na FM přichází "doba
monofonní". Většina stanic zřejmě na monofonní vysílání nikdy nepřejde.
Nelze přijmout ani názory, že přechod části stanic na monofonní vysílání je
krokem zpět, úpadkem, výsměchem, ostudou, diletantstvím, technickým odpadem,
návratem na stromy apod. U stanic mluveného slova je přechod na monofonní vysílání
naopak žádoucí, neboť u nich nemá stereo žádný význam. Spíše je s podivem, že
všechny takové stanice nebyly monofonní odjakživa, zjevně to při vyšším
modulačním výkonu nebylo potřeba řešit. Předmětem sporu zůstávají stanice tzv.
hudební.
Zádrhel je v tom, že prosté rozdělení na stanice mluveného slova a na stanice
hudební hází všechny hudební stanice do jednoho pytle. Přitom je velký rozdíl, zda
poslouchám rádio kvůli plnohodnotnému hudebnímu zážitku nebo jen jako zvukové
pozadí, nanejvýš kvůli melodii a slovům. Nároky na reprodukci jsou v těchto
případech zcela odlišné a spousta stanic je jasně vyprofilována buď jedním nebo
druhým směrem. Stereofonní vysílání původně vzniklo jako doplněk (nikoli
náhrada!) k monofonnímu vysílání pro stanice se specifickým obsahem vysílání,
jako snaha přiblížit poslech hudby (příp. divadelní hry) skze rádio živému
poslechu, zkrátka vytvořit iluzi, že se nacházím přímo před pódiem. Stanic,
které cílí na skutečný hudební požitek, je dnes jen několik, a kromě nezbytného
stereofonního vysílání je vhodná i patřičně vybavená poslechová místnost. Kdo
dnes ještě něco takového provozuje a udělá si na to čas? Mainstreamová
hudební produkce je nahrávaná ve stereu spíše jen pro samotný efekt umělého
prostorového "roztáhnutí" než že by prostorová lokalizace měla nějaký
umělecký podtext či alespoň vztah ke skutečnosti.
Lze snad pociťovat jako významnou újmu "monofonizaci" stanice, jejíž
náplň vysílání tvoří ohraný normalizační popík, kapely jako Kryštof nebo
Chinaski, ü-vol-ně-ný "zpěvák" Hrůza a jiné hrůzy, prokládané
hlášeními "agentů"? Ačkoli nemohu a ani nechci mluvit za všechny
posluchače tohoto koktejlu, nemyslím si, že důvodem poslechu je právě touha po
hudbě v původním slova smyslu. Ba co víc, taková představa mi přijde absurdní.
Nároky na reprodukci se zde spíše blíží stanicím mluveného slova, což je ještě
podtrženo většinově používanými přijímači a prostředím poslechu.
Nelze zkrátka jednoznačně prohlásit, že preference prokazatelně lepšího
pokrytí nad stereofonní reprodukcí je úpadkem kvality. Může to být klidně i
naopak. Konečná volba je zejména na provozovateli. Je to on, kdo by měl mít
největší zájem vyhovět posluchačům a zhodnotit přínos případných změn. Pokud
se vydám se na procházku internetovými diskuzemi, nelze si nevšimnout, že
největšími kritiky monofonních stanic jsou ti, kteří tyto stanice stejně nikdy
neposlouchali. Úsměv na rtech pak budí pisatelé, kteří vítali limit modulačního
výkonu v očekávání lepší kvality zvuku a teď situaci hodnotí ještě
ostřejšími výrazy než před zavedením limitu :o)
4. Závěr
Hlavní příčinou přechodu na monofonní vysílání je zavedení limitu
modulačního výkonu v roce 2012, který v některých případech minimálně, v jiných
případech výrazně zmenšil oblast nerušeného příjmu. Pro stanice, u kterých je to
z hlediska programové skladby smysluplné, je monofonní vysílání efektivní způsob,
jak zlepšit kvalitu pokrytí. Přechod na monofonní vysílání primárně není
návratem do starých časů a žádný provozovatel z přechodu na mono není nadšený.
Řešit je potřeba příčinu, nikoli následek. Kvalitu českých rádií ani vkus
většinového posluchače nepozvedneme opětovným rozsvícením indikátoru
"STEREO".
|